Hennepzaad, alles wat je wil weten en meer

Hennepzaad is één van de oudst bekende planten ter wereld. Het wordt al duizenden jaren door de mens geconsumeerd. Het is tegenwoordig een van de meest populaire superfoods, ook in Nederland. Maar waarom wordt hennepzaad zoveel gebruikt? In deze blog lees je alles wat je over hennepzaad wil weten.

In het kort

Hennepzaad kent zijn oorsprong in Centraal-Azië en wordt al duizenden jaren geconsumeerd. Hennep kent vele toepassingen, van voedsel tot textiel, wat het een populair gewas maakt voor boeren. De zaden bevatten scala aan gezonde voedingsstoffen en zijn makkelijk te verwerken in je dieet. Dankzij het hoge gehalte aan volwaardige eiwittten, zijn hennepzaden voor veganisten een onmisbaar voedingssupplement. Let op dat je voldoende water drinkt bij het gebruik van hennepzaden.

Wat is hennepzaad?

Om maar direct een bekende misvatting recht te zetten: je kan niet high worden van hennepzaad. Hennepzaad komt namelijk van de mannelijke hennepplant (Cannabis sativa L.). De mannelijke hennepplanten bevatten geen THC of in zeer lage concentraties. Je kan het daarom veilig gebruiken.

De consumptie van hennepzaden gaat vermoedelijk terug tot in het stenen tijdperk! Bewijsstukken hiervan zijn geleverd in de vorm van afdrukken die zijn gevonden in aardewerken van zo’n 7.000 jaar oud. Ook zou hennepzaad in de traditionele Chinese geneeskunde zijn gebruikt als medicijn.

De hennepplant komt, voor zover bekend, oorspronkelijk uit Centraal-Azië. Het gebruik van hennep is echter wereldwijd in allerlei culturen teruggevonden, variërend van de oude Indiërs, Mesopotamiërs, Sumeriërs, Perzen, Egyptenaren tot zelfs de volkeren diep in Centraal-Amerika.

Een populair gewas

De plant is in staat om in elke situatie en omgeving stabiel te blijven, zonder bescherming van kunstmatige pesticiden. Wereldwijd is er veel vraag naar hennep. Het wordt geteeld voor verschillende toepassingen. Het zaad wordt dus als voedsel gebruikt of kan worden verwerkt tot olie. De vezels van de plant zijn bijzonder sterk en maakt ze geschikt om touw, visnetten en ander gereedschap van te maken. Tegenwoordig wordt er van de vezels veelal textiel geweven, voor bijvoorbeeld kleding. Hennep wordt beschouwd als een duurzaam alternatief voor katoen.

Dankzij de sterke eigenschappen, de hoge vraag en de vele toepassingen is het voor boeren een zeer gewild gewas om te verbouwen. Op dit moment is China het land met de hoogste hennepproductie. Binnen Europa produceert Frankrijk het meeste hennep.

verschillende-toepassingen-van-hennep_superfood4me-biologische-superfoods

Waarom is hennepzaad zo populair?

Wij denken dat hennepzaad zijn populariteit vooral heeft te danken aan twee belangrijke aspecten:

  1. Het is een makkelijke superfood is om te gebruiken en te verwerken in je dieet.
  2. Hennepzaden hebben een zeer indrukwekkende voedingswaarde. De zaden bevatten een scala aan gezonde voedingsstoffen, waaronder eiwitten, vezels, gezonde vetten, enzymen en antioxidanten.

Volwaardige eiwitten uit plantaardige bron

Hennepzaad is één van de rijkste voedingsbronnen ter wereld als het gaat om volwaardige eiwitten uit plantaardige bron. Het grootste verschil tussen dierlijke en plantaardige eiwitten is, dat de meeste dierlijke producten – zoals vlees en zuivel – alle negen essentiële aminozuren bevatten die het lichaam nodig heeft om dierlijke eiwitten om te zetten in menselijke eiwitten. Daarom worden dierlijke eiwitten vaak volwaardige eiwitten genoemd.

De meeste plantaardige eiwitten, zoals bonen, erwten, noten, zaden en de meeste granen, bevatten wel alle essentiële aminozuren, maar vaak is het gehalte van één of twee van de aminozuren erg laag waardoor dit soort plantaardige eiwitten als onvolwaardige eiwitten worden aangeduid. Een plantaardige bron van eiwitten die daarentegen wel tot de volwaardige eiwitten behoort, is hennepzaad.

Juist dankzij deze volwaardige eiwitten zijn hennepzaden voor veganisten een onmisbaar voedingssupplement!

Essentiële vetzuren

Er is wereldwijd geen enkele plant bekend die alle essentiële aminozuren bevat en tevens zo licht verteerbaar is. Hennepzaad bevat 35% vezels en 30% hennepzaad olie, de meest onverzadigde olie afkomstig uit plantaardige bron. Hennepzaadolie is buitengewoon rijk aan twee essentiële vetzuren: linolzuur (een omega-6) en alfa-linoleenzuur (een omega-3).

Is hennepzaad gezond?

Hennepzaad gezond noemen is bijna een understatement. Het is met recht een superfood!

  • Het hoge gehalte aan (volwaardige!) eiwitten is noodzakelijk voor de opbouw van je cellen en om homeostase van tal van processen in lichaam te kunnen garanderen. Denk dan aan het herstel van je spieren en het opbouwen van spiermassa.
  • De omega-3 en omega-6 vetzuren in hennepzaad kunnen de gezondheid van de hersenen bevorderen en beschermen ons tegen hart- en vaatziekten.
  • Het hoge vezelgehalte in hennepzaad helpt bij het bevorderen van een gezonde spijsvertering.
  • Dankzij het hoge eiwit- en vezelgehalte heb je na de maaltijd langer een voldaan gevoel, zodat je minder snel trek krijgt in tussendoortjes. Daar staat tegenover dat hennepzaad helaas calorierijk is.
  • De diverse vitamines ondersteunen je immuunsysteem.
  • Bovendien kunnen de vele antioxidanten in hennepzaad helpen bij het bestrijden van schade door vrije radicalen.
Gemiddelde waarde per 100 g
Energie (in KJ/kCal) 2376 / 567
Vetten 44 g
waarvan verzadigde vetzuren 5 g
Koolhydraten 12 g
waarvan suikers 2 g
Vezels 7 g
Eiwitten 34 g
Zout 0 g

Hennepzaad gebruiken

Er zijn veel manieren om hennepzaad te gebruiken in je dieet. Je kan ze bijvoorbeeld toevoegen aan smoothies, ontbijtgranen, yoghurt, kwark en zelfs soepen. Maar je kan ze ook gebruiken als topping voor broodjes of een echte superfood salade.

Hennepzaden bevatten geen gluten en worden vaak gebruikt als basisingrediënt voor glutenvrij brood en andere glutenvrije bakcreaties.

Ongepelde hennepzaden hebben een harde buitenschil. Om ze te kunnen eten, moet je ze eerst laten weken in lauw water. Ongepelde hennepzaden hebben net iets meer voedingsstoffen, met name vezels, dan gepelde hennepzaden. Echter is het verschil maar klein. Daarom is het hennepzaad van Superfood4Me alvast gepeld, waardoor alleen het zachte, eetbare deel van de zaad is overgebleven. Het heeft een nootachtige geur en smaak, dat het beste is te vergelijken met zonnebloempitten.

Hoeveel hennepzaad gebruiken per dag?

Tenzij anders voorgeschreven, adviseren wij om dagelijks 1 eetlepel (15 tot 20 gram) gepelde hennepzaden tijdens of vlak na de maaltijd in te nemen.

Indien je als volwassene hennepzaad gebruikt als voornaamste bron van eiwitten, adviseren wij per dag tot 3 eetlepels gepeld hennepzaad in te nemen.

Wanneer kan je beter geen hennepzaad gebruiken?

Hoewel hennepzaden veel voordelen hebben, zijn er ook enkele nadelen en bijwerkingen waar je rekening mee moet houden.

Sommige mensen kunnen een allergische reactie krijgen op hennepzaad. Bouw het gebruik van hennepzaad dus langzaam op tot de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. En bij een allergische reactie, moet je natuurlijk direct stoppen.

Omdat hennepzaad rijk is aan vezels krijgt je spijsvertering een boost en heb je kans op obstipatie. Let dus op dat je voldoende water drinkt! Voor mensen met gevoelige darmen is aanbevolen om te beginnen met een kwart of halve eetlepel gepelde hennepzaden per dag.

Hennepzaad is misschien niet de beste superfood voor wie wil afvallen. Dankzij het hoge gehalte aan vetzuren, bevat hennepzaad ongeveer 550 kcal per 100 gram.

Hennepzaad gebruiken tijdens de zwangerschap

Volgens het voedingscentrum is het veilig om hennepzaad te gebruiken tijdens de zwangerschap.

Mogen kinderen hennepzaad gebruiken?

Ja, dat kan geen kwaad. Sterker nog, er kan een argument worden gemaakt dat het juist goed voor ze is dankzij het hoge (volwaardige) eiwitgehalte dat belangrijk is voor de groei.

Hennepmelk recept Superfood4Me biologische hennepzaad gepeld
zelfgemaakte-algenburger-met-wassabi-mayo
Goji bessen salade recept Quinoa tabbouleh biologische superfoods Superfood4Me
Gepeld biologisch hennepzaad superfood recept Superfood4Me Humus

Hennepzaad recepten

Je kan dus van alles doen met (gepeld) hennepzaad. Van makkelijk en snel tot iets ingewikkelder en uniek. Op onze recepten pagina vind je tientallen lekkere superfood recepten, waaronder meerdere met onze gepelde biologische hennepzaden. Dit zijn onze favoriete recepten met hennepzaad:

Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen met hennepzaad. Begin je net of gebruik je hennepzaad al langer? En welke voordelen ervaar je? Zou je nog wat aan deze blog willen toevoegen? Dankjewel! We vinden het altijd super leuk om van jullie te horen 🙂

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Voedingswaarde

Per 100 gram
Energie in KJ
Energie in KCal
Vetten
gram
- Verzadigd
gram
Koolhydraten
gram
- Suikers
gram
Vezels
gram
Eiwitten
gram
Zout
gram

Extra informatie

Houdbaar tot

Bewaaradvies
Koel, droog en donker bewaren
Herkomst
Merk
Verpakking
EAN
Biologisch

Beschrijving

Levering

  • Op werkdagen voor 16:00 besteld morgen in huis*
  • Gratis verzending vanaf €50,-**
  • 100% Biologisch assortiment met
  • Certificaat van Skal Biocontrole
  • Klanten beoordelen ons met 9.6/10

* binnen Nederland, voor België is de verzendtijd 1 dag langer

** binnen Nederland, bestellingen naar België worden vanaf €100,- gratis verzonden

Klantbeoordelingen

Dit product is helaas tijdelijk uitverkocht. Wij sturen je graag eenmalig een e-mail wanneer het product weer beschikbaar is.